- Växjö Flygklubb -

Växjö Flygklubb har ca 30 aktiva medlemmar vi har en varmhangar samt klubbstuga med briefingrum, möteslokal samt kök och övernattningsrum.

— Klubbstugan —

Klubbstugan är inte alltid bemannad. Kontakta Andreas Svensson före avfärd så ordnar vi tillträde till klubbstugan. I klubbstugan finns fryst mat, kaffe, läsk, mm. I Briefing-rummet har du tillgång till dator mm. för färdplanering. För övernattning finns ett sovrum med två sängar.

Kontakta Andreas Pekar för mer info.

— Bli Medlem —

Är du redan pilot och vill börja flyga hos oss?

Kontakta Andreas Svensson så hjälper han dig med registrering samt hitta flyglärare för inflygning både på flygplanet och på våra rutiner på flygplatsen.

Prislista

Medlemskap 3500:-/år

Timmkostnad 1590:/h

Övernattning klubbstuga 350:-/natten

— Verkstad —

Våra flygplan servas till stor del hemma i växjö. Mekaniker ser till att flygplanen är i topptrim och att allt fungerar som det ska. Vi har även en hel del hemmabyggad flygplan som servas av respektive ägare.

— FFK —

Växjö Flygklubb är en del av FFK och vi flyger bland annat brandflyg hela sommaren när det är varmt.

Brandflyg är en övervakningsmetod för att med hjälp av flygplan upptäcka skogsbränder i ett så tidigt skede som möjligt. Syftet är att minska kostnader för såväl nedbrunnen skog som räddningstjänstens insatser.

— KSAK —

Växjö flygklubb är stolt att tillhöra KSAK. KSAK och är paraplyorganisationer för landets motorflygklubbar. Man jobbar således för att ta tillvara flygklubbarnas intressen. KASK håller i en hel del intressanta föredrag de nedan med Blackwings VD och grundare Niklas Anderberg.